Om programmet

Grønt landtransportprogram (GLP) er et offentlig-privat samarbeid, hvor formål er å stimulere til omstilling i transportsektoren for å realisere vedtatte nasjonale klimamål. Programmet ble etablert i januar 2021, og representer medlemsorganisasjoner, offentlige observatører og partnerbedrifter i norsk transportsektor. Samarbeidet er unikt, fordi GLP samler hele verdikjeden fra transportbedrifter, vareeiere, infrastruktur- og drivstoffleverandører, bilprodusenter, teknologiselskaper og bransjeorganisasjoner. I programmet deler aktørene kunnskap, utvikler verktøy, motiverer hverandre til grønne valg og bistår myndighetene i utforming av rammebetingelser. GLP arbeider for at virksomheter i Norge gjennomfører utslippsreduserende tiltak i landtransporten raskt, samtidig som at vi sikrer at omstillingen skal være lønnsom.